Een half jaar Tesla als taxi, hoe zijn de ervaringen?

Het in gebruik nemen van nieuwe taxivoertuigen is niet iets waar we over het algemeen over communiceren. Het is bij Munckhof namelijk aan de orde van de dag dat er nieuwe voertuigen toegevoegd worden aan het wagenpark. Vorig jaar meenden we echter toch een persbericht te versturen toen we enkele Tesla Model S voertuigen in gebruik namen als taxivoertuig. Niet alleen vanwege het feit dat de voertuigen voorzien zijn van alle luxe, maar vooral omdat ze volledig elektrisch zijn. We zijn nu een half jaar verder en graag deel ik onze ervaringen tot nu toe.

Taxivervoer moet duurzamer

Er zijn in de vervoerswereld diverse ontwikkelingen waarbij er met alternatieve brandstoffen gewerkt wordt. Denk daarbij aan LPG- en CNG-motoren en motoren geschikt voor biogas en bio-ethanol. Daarnaast zijn er nog de ontwikkelingen van hybride, waterstof en volledig elektrische voertuigen. Munckhof volgt deze ontwikkelingen op de voet en heeft al jaren diverse duurzame voertuigen in haar wagenpark. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat bij ons hoog in het vaandel, waardoor we altijd open staan om het wagenpark nog groener te maken. Elektrische voertuigen kwamen daarbij vorig jaar nadrukkelijk in beeld.

Elektrische taxi’s, is dat verstandig?

Elektrische voertuigen bestaan natuurlijk al langer, maar tot dusver werden ze (buiten de randstad) niet echt geschikt geacht als taxivoertuig. Met name door de afhankelijkheid van laadstations, de lage actieradius en de tijd die nodig is voor het opladen zorgden ervoor dat we lang getwijfeld hebben om elektrische voertuigen in ons wagenpark op te nemen. Omdat we veel waarde hechten aan MVO hebben we toch besloten tot het doorlopen van een pilotproject met volledig elektrische voertuigen van Tesla in het zakelijk vervoer.

Extra uitdagingen voor centralisten en chauffeurs

De ervaringen van het afgelopen half jaar leren ons dat de infrastructuur van elektrische laadstations goed op orde is, niet alleen binnen Nederland, maar ook binnen de Euregio die Munckhof bedient. Door de onboard management informatie in de Tesla en de training op defensief rijden, worden de chauffeurs uitgedaagd om binnen hun eigen planning de maximale inzetbaarheid uit hun voertuig te halen. Chauffeurs houden zelf nauwgezet de laadstatus van het voertuig in de gaten en maken handig gebruik van de pauzes en wachttijden om de voertuigaccu’s tijdig op peil te krijgen. Daarnaast hebben ook de centralisten real-time inzicht in de status van de voertuigen en kunnen zij, waar nodig, advies geven over waar en wanneer te laden. Ook spelen zij een belangrijke rol in het opstellen van een slimme voertuigplanning rekening houdende met de actieradius van het voertuig. 

Verder investeren in groen vervoer

Ook al lijkt de inzet van dure vol-elektrische voertuigen zoals Tesla’s in het zakelijke taxivervoer buiten de randstedelijke gebieden niet de meest voor de hand liggende keuze, heeft Munckhof daarmee toch een maatschappelijk verantwoorde, economische en vanuit klanten zeer gewaardeerde oplossing gevonden. We kijken kortom terug op een geslaagde proefperiode en zullen binnenkort verder investeren in het elektrische taxivervoer. 

We krijgen regelmatig positieve reacties van onze klanten die ervaren hebben hoe het taxivervoer met een Tesla uitgevoerd worden. Uiteraard zijn we ook benieuwd naar uw reactie. Hoe is uw ervaring met elektrisch taxivervoer?
 

Frank Krebbers
Frank Krebbers
Manager Regie
Deel dit artikel

Reacties (1)

Peter Ludden | 08-03-2017 14:07
Kunt u ook meer zeggen over de kostenkant van deze investering? Op basis van welke afschrijving pee jaar calculeert u? Onderhoudskosten, hoeveel km gaat het accupack mee?

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*