Trend; kies voor duurzaamheid

Er is een duidelijke trend zichtbaar in de Nederlandse economie. Klimaat en duurzaamheid worden steeds belangrijker. Tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen werd ook duidelijk dat partijen die aandacht schenken aan deze thema’s goed scoorden. Vooral van jongeren kregen deze partijen veel stemmen. Duurzaamheid is een trend waar organisaties echt niet meer omheen kunnen. Welke stappen kunnen organisaties nu het beste zetten?

Werk samen met bedrijven die duurzaamheid belangrijk vinden

Duurzaamheid kan bij bedrijven op diverse manieren doorgevoerd worden. Men kan er uiteraard voor kiezen om de totale productie of dienstverlening om te gooien naar een volledig ‘groen’ proces. Voor de meeste organisaties is dit echter een brug te ver en kunnen er beter kleine stapjes gezet worden. Organisaties kunnen bijvoorbeeld een voorkeur uitspreken voor samenwerking met duurzame organisaties. Stel bijvoorbeeld als eis dat leveranciers een milieu certificaat (zoals ISO14001) bezitten. Ook kunnen bedrijven kiezen voor partijen die in hun dienstverlening steeds groener worden. Binnen onze taxi dienstverlening wordt het wagenpark bijvoorbeeld steeds groener. Er rijden inmiddels tientallen elektrische en aardgas voertuigen bij Munckhof rond. Ook zetten we stappen in duurzame kantoorlocaties. In Venlo nemen we bijvoorbeeld binnenkort intrek in de Innovatoren. Dit is een duurzaam, cradle 2 cradle kantoorgebouw waar duurzaamheid en innovatie prioriteit hebben.

Compenseer de vervuiling

Een andere realistische optie is om de Co2 uitstoot te compenseren. Munckhof heeft een partnership met de Climate Neutral Group. De samenwerking houdt in dat de Co2 uitstoot van onze organisatie gecompenseerd wordt door het aanleggen van bossen of andere duurzame ontwikkelingen. Voor onze zakelijke klanten brengen we daarnaast in kaart hoe groot de Co2 uitstoot is bij hun internationale zakenreizen. Deze gegevens worden, samen met compensatiemogelijkheden en groene reisalternatieven, periodiek met de klant besproken. 

Duurzaamheid in jaarverslag

Door het rapporteren van de vervuiling maken organisaties zichtbaar wat hun ‘footprint’ is en waar stappen gezet kunnen worden om duurzamer te werken. We zien dat ook in jaarverslagen steeds meer aandacht komt voor milieu en duurzaamheid. De data die wij beschikbaar hebben over de Co2 uitstoot van reizen is daarbij een goede toevoeging.

Natuurlijk gaan bovenstaande punten niet ver genoeg om de totale dienstverlening ‘groen’ te maken. Met het uitspreken van een visie op duurzaamheid creëer je echter wel begrip en bewustwording. Dat is in ieder geval een goed begin! Hoe ver gaat uw organisatie in duurzaamheid?
 

Ivo Dusch
Ivo Dusch
Result Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*