Zorgplicht: Wie denkt er aan de thuisblijvers?

Welke impact heeft internationaal zakenreizen op de familie van de reiziger? Uit onderzoek blijkt dat die impact best groot kan zijn. Er ontstaat bijvoorbeeld stress bij het thuisfront aangezien men ineens alleen voor de kinderen en het huishouden moet zorgen. Ook is een reis indrukwekkend voor de kinderen. In de zorgplicht (duty of care) van werkgevers wordt vaak geen rekening gehouden met de thuisblijvers. Is dit niet een gemiste kans? Moeten werkgevers ook anticiperen op het thuisfront in het organiseren van reizen?

Een gerustgestelde medewerker is effectiever

Zorgplicht is in basis een taak van de werkgever. Dit betreft echter alleen de zorgplicht voor de werknemer. Het thuisfront is hier geen onderdeel van en dus is de zorgplicht van het gezin geen taak van de werkgever. Het thuisfront heeft natuurlijk wel invloed op de gemoedstoestand van de reiziger. Een gerustgesteld en tevreden gezin zorgt voor een gerustgestelde en gemotiveerde medewerker en dat verhoogt dan weer de effectiviteit van de reis. Dus in die zin heeft een goede zorgplicht van het thuisfront weldegelijk van toegevoegde waarde voor de werkgever. Ik geef enkele tips die de diverse partijen kunnen gebruiken in de zorgplicht naar de thuisblijvers.

Tips voor de werkgever

Wat kan de werkgever doen voor de thuisblijvers? Ik doe enkele suggesties:

  • Ben je als werkgever bewust van het privéleven van de reiziger. Voorkom zoveel mogelijk reizen in het weekend of tijdens vakantieperiodes. 
  • Probeer het aantal last-minute reizen tot een minimum te beperken. Last-minutes hebben grotere impact op het thuisfront dan reizen die al langer gepland zijn.
  • Faciliteer een goede communicatie tussen alle partijen. Bij wie kan het gezin terecht bij de werkgever, wie is de contactpersoon bij de reisagent en hoe loopt de communicatie buiten kantooruren? 
  • Maak het sparen van individuele frequent flyer miles mogelijk. Deze zullen vaak voor privéreizen ingezet worden waardoor de thuisblijvers ook een beeld krijgen van de reiswereld.

Tips voor de reiziger

Als reiziger kun je ook verschillende dingen doen om het thuisfront gerust te stellen tijdens het zakenreizen.

  • Praat, voordat je vertrekt, met je kinderen. Vertel waar je naartoe gaat, laat het zien op de landkaart en geef aan wanneer je weer terug komt.
  • Onderhoud gedurende de reis regelmatig contact met het thuisfront. Via Skype, Facetime en Whatsapp kun je eenvoudig bijpraten en stuur ook regelmatig foto’s door.
  • Probeer vlak voor het weekend terug te zijn in Nederland of neem anders de dag na een lange reis vrij.
  • Neem ook een kleinigheidje mee voor jonge kinderen uit het land/stad waar je geweest bent.

Tips voor het thuisfront

Ook de thuisblijvers kunnen ervoor zorgen dat de belasting van de reis lager wordt.

  • Stop briefjes of kleine cadeautjes van de kinderen tussen de bagage.
  • Volg de reiziger op de landkaart en onderhoud regelmatig contact.
  • Onderneem een speciale activiteit met de kinderen; organiseer bijvoorbeeld een logeerpartijtje of ga naar de bioscoop. De kinderen hebben afleiding en maken zich minder zorgen over de reis van hun vader/moeder.
  • Zorg dat de werkgever of reisagent op de hoogte is van de contactgegevens van de thuisblijvers, zodat er altijd contact mogelijk is. 
  • Visualiseer hoe lang de zakenreis duurt. KLM heeft bijvoorbeeld een speciaal nachtlampje ontwikkeld waarmee het voor kinderen snel duidelijk is wanneer vader of moeder weer terug is.

De zorgplicht is drieledig. Zowel de reizende werknemer, de werkgever als degene die thuis blijven hebben een zorgplicht naar elkaar toe en moeten daar dus ook op anticiperen. Gezamenlijk wordt de effectiviteit van de reis verhoogd. Ik ben erg benieuwd naar uw ervaringen op dit gebied. Heeft u ervaring met de zorgplicht voor thuisblijvers? Ik hoor het graag.

Ivo Dusch
Ivo Dusch
Result Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*