Zelfboekende reizigers, iedereen gelukkig?

Een trend die we de laatste tijd waarnemen, is dat reizigers van met name grote bedrijven steeds meer invloed willen en ook krijgen op het boekingsproces. Hierdoor heeft de reiziger zijn boekingen in eigen hand en schuift de secretaresse langzaam naar een meer coördinerende rol. Dit kan meer efficiëntie en kostenbesparing opleveren voor de organisatie.

Betrokkenheid reiziger

De reiziger weet exact wat hij wil. Wordt de reis via een secretaresse geboekt, dan zijn er vaak verschillende opties die eerst overlegd moeten worden alvorens definitief geboekt kan worden. Zodra de reiziger meer betrokken wordt bij het boekingsproces, betekent dit dat de lijnen korter kunnen worden. Hij kan zelf offertes aanvragen en reizen boeken. Dit leidt ertoe dat er betere reizigersprofielen kunnen ontstaan, omdat de reiziger deze zelf beheert. Het reisaanbod kan hierdoor beter aansluiten op de wensen van zowel de individuele reiziger als de organisatie.

Aanpassing voor de secretaresse

De secretaresse hoeft niet langer alles te overleggen, maar kan vanuit haar overzichtspositie toezicht houden op de boekingen en keuzes die de reiziger daarin maakt. Er zijn technologische ontwikkelingen die dit mogelijk maken, waardoor een efficiëntere werkprocedure ontstaat. De secretaresse is niet langer de tussenschakel in het boekingsproces, maar waakt dan over de belangen van het bedrijf. Zij krijgt nu een belangrijke rol, omdat ze door haar overzichtspositie met een helicopterview processen kan bewaken, managementinformatie kan analyseren en zo, eventueel samen met haar Travel Management Company, besparingsvoorstellen kan doen.

Vernieuwing binnen het boekingsproces

De meeste grote organisaties hebben een beleid opgesteld dat gevolgd moet worden bij het boeken van een reis. Dit voorkomt veelvuldig overleg tussen boeker en reiziger, maar ook de boekende reiziger weet waar hij aan toe is als hij zelf zijn reizen boekt. Vernieuwend is dat offline boekingen, gemaakt door de Travel Management Company, tegenwoordig geïntegreerd en gecombineerd getoond kunnen worden met online boekingen die het bedrijf zelf maakt. Hierdoor wordt er niet alleen extra gewaakt dat het beleid gevolgd wordt, maar dit creëert ook meer overzicht voor de organisatie, omdat alles binnen één systeem blijft.

Slim inzetten van online controle binnen i:Mo

Samengevat, in de toekomst organiseert de reiziger zelf zijn reizen en krijgt de secretaresse een nieuwe, coördinerende rol binnen het boekingsproces. Deze aanpassing in de rolverdeling kan veel voordelen opleveren voor een organisatie: kortere lijnen, meer betrokkenheid, meer efficiëntie en zelfs kostenbesparing. Wordt iedereen in een organisatie hier gelukkig van? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Technologie kan wel helpen om veranderingen makkelijker mogelijk te maken. Binnen onze organisatie hebben wij een aantal jaren geleden de travel management tool i:Mo ontwikkeld. Doordat de techniek geëvolueerd is, kunnen wij u nieuwe functies aanbieden die het boekingsproces optimaliseren. Deze zorgen voor een toenemende controle over de boekingen binnen uw bedrijf, omdat alles overzichtelijk binnen de omgeving van i:Mo blijft.

Bent u benieuwd hoe uw boekingsproces geoptimaliseerd kan worden, neem dan contact met ons op. Voor meer informatie over i:Mo kunt u ook terecht op www.imotravel.nl of bekijk de video op youtube

Michael Bots
Michael Bots
Technology Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*