EK Atletiek

Het was zeer prettig werken met het Munckhof team dat op een daadkrachtige manier het verschil maakte in de logistieke organisatie van dit unieke evenement.

De Europese Kampioenschappen Atletiek werden van 6 tot en met 10 juli 2016 in Amsterdam gehouden. Tijdens het toernooi gingen meer dan 1.500 atleten uit 51 landen op jacht naar medailles in 46 atletiekdisciplines. Het historische Olympisch Stadion van Amsterdam vormde het strijdtoneel van dit unieke sportevenement dat voor de eerste maal in Nederland gehouden werd. De kwalificaties van het speerwerpen en het discuswerpen vonden plaats op het Museumplein.

Vervoerspartner van de EK Atletiek

Munckhof was de officiële vervoerspartner van de Europese Kampioenschappen. Het partnership hield in dat Munckhof verantwoordelijk was voor het vervoer van alle atleten, VIP’s, officiële delegaties, pers en officials. Dit vervoer werd verzorgd van en naar luchthaven Schiphol, hotels, trainingslocaties en wedstrijdlocaties.

Goed vervoer essentieel voor atleten

De organisatie van de EK was voor het toernooi op zoek naar een vervoerspartij die het totale vervoer van alle betrokkenen kon organiseren. Bij eerdere Europese Kampioenschappen is gebleken dat goed vervoer van en naar de trainingslocaties en het stadion essentieel is voor de atleten. De belangrijkste opdracht was daarom om dit proces optimaal in te vullen. Deze wens zorgde, mede door de complexe infrastructuur in het centrum van Amsterdam, voor een belangrijke uitdaging bij Munckhof.

Kim Joosten, Projectleider bij Stichting EK Atletiek blikt terug: “De samenwerking met Munckhof was erg prettig, zowel in het voortraject, tijdens de uitvoering als na afloop. De EK Atletiek in Amsterdam was enorm complex. Dagelijks moesten 2200 teamleden vervoerd worden naar verschillende locaties. Atletiek is een individuele sport en kent vele disciplines. Het is geen team van 2200 man dat je vervoert, het zijn 2200 individuen die allemaal andere wensen hebben. Als je dan ook nog de verkeerssituatie in Amsterdam voor ogen hebt, kun je je indenken hoe uitdagend dit was."

Vervoersplan als basis

Ruim een jaar voor de start van de EK werd er, zowel lokaal als internationaal, al gesproken over de invulling van het vervoer. De statistieken van eerdere EK’s in Barcelona en Zürich werden bestudeerd en analyseerd. Samen met de plannen voor het toernooi in Amsterdam werd er een vervoersplan uitgewerkt. Gedurende het proces werd in overleg met de gemeente Amsterdam ook gekeken naar verkeerssituaties, omleidingen, parkeerterreinen en vervoersstromen. Drie maanden voor de start van de Europese Kampioenschappen lag er een definitief vervoersplan waarna gestart werd met de concrete invulling.

"Voor de atleten, coaches en andere betrokkenen is vervoer geen doel maar een middel om op een trainingslocatie, in een stadion of hotel te komen. Het moet vanzelfsprekend zijn dat dit goed verloopt. Het grootste compliment dat je kunt krijgen is als niemand er een opmerking over heeft. Ondanks de grote complexiteit en omvang van dit project had zelfs de Europese Atletiekfederatie geen enkele opmerking over het vervoer, daar mag Munckhof ontzettend trots op zijn!” aldus Kim Joosten.

Complexe operatie

Het vervoer rondom de Europese Kampioenschappen werd deels uitgevoerd met een groep van 200 vrijwilligers. Deze tijdelijke taxichauffeurs ontvingen van Munckhof uitgebreide instructies en een spoedopleiding. Daarnaast werden met autosponsor BMW afspraken gemaakt over het leveren van 100 elektrische courtesy cars en werden 120 touringcars geregeld voor het busvervoer.

Naast het Olympisch Stadion in Amsterdam werd een tijdelijk pop-up taxibedrijf ingericht. 8 planners van Munckhof waren permanent aanwezig om het vervoer ter plaatse (zowel vanuit het Olympisch Stadion als vanaf Schiphol) te coördineren. Het aansturen van de vrijwilligers, chauffeurs en de afstemming met atletiekbonden en organisatie was een zeer complexe operatie.

Kim Joosten: "De medewerkers van Munckhof waren ter plaatse aanwezig in het tijdelijke kantoor dat ingericht was. In de voorbereidingen op het project waren natuurlijk allerlei scenario’s uitgewerkt, maar in de praktijk bleek dat routes, planningen en schema’s iedere dag veranderde. Er was veel maatwerk nodig om hierop te anticiperen. Munckhof is in staat geweest hier optimaal op in te spelen. De goede ervaringen die we al met Munckhof hadden in combinatie met een goede prijs-kwaliteit verhouding en de grote capaciteit die zij konden leveren waren voor ons voldoende redenen om dit omvangrijke project aan Munckhof te gunnen. We hebben hier geen moment spijt van gehad.”

Terugblik

De organisatie van de EK Atletiek kijkt kortom positief terug op de samenwerking met Munckhof: "Het was zeer prettig werken met het Munckhof team dat op een daadkrachtige manier het verschil heeft gemaakt in de logistieke organisatie van dit unieke evenement." aldus Bob Schut, Project Manager bij Stichting EK Atletiek.

Biljana Danicic, Senior Logistics and Event Coordinator van European Athletics over de samenwerking met met Munckhof: “We have been working with Munckhof on the occasion of the European Athletics Championships 2016 in Amsterdam, gathering approximately 10,000 participants (teams, media, VIPs).
We have been very satisfied by the level of services delivered and would recommend Munckhof to any company having to organise an event on a large - or smaller - scale. 
The managers and drivers are very professional, acting quickly and accurately with solution-oriented personalities.”
 

Feiten en cijfers:

  • Er werden tijdens de EK dagelijks 120 touringcars ingezet;
  • Het taxivervoer werd uitgevoerd met 100 courtesy cars van BMW;
  • Munckhof stuurde 200 vrijwilligers aan;
  • Er waren 8 planners permanent aanwezig bij het Olympisch Stadion;
  • De voertuigen reden gedurende 2 weken bijna 90.000 kilometer;
  • Ruim 35.000 kilometer werd gereden met volledig elektrische voertuigen;
  • De dag na de sluitingsceremonie werden er ruim 2500 mensen naar luchthaven Schiphol vervoerd.
Deel deze pagina
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!
Paul Timmermans
Paul Timmermans
Vragen of meer info?
Mail mij
+31 77 397 4252