Inkopers, ga in relatietherapie!

Een belangrijke kerntaak van inkopers is het inkopen van producten en diensten tegen zo laag mogelijke kosten. Lagere kosten dragen direct bij aan het resultaat van de onderneming. Deze focus is daarom begrijpelijk, maar vooral intern gericht. Als inkopers het gezamenlijke belang van de organisatie en leverancier meer in ogenschouw zouden nemen, en dus kijken naar de relatie, levert de samenwerking op langere termijn meer op.

What’s in it for we?

Kate Vitasek is onderzoeker aan de Universiteit van Tennessee en gespecialiseerd op het gebied van uitbestedingsrelaties. Zij heeft onderzoek gedaan naar de uitbestedingsrelaties en concludeert dat er meer focus moet zijn voor het opbouwen van een relatie, dan op het realiseren van een financieel interessante deal. Stel als organisatie met de leverancier een gezamenlijke visie op en werk niet vanuit de gedachte ‘what’s in it for me’, maar ‘what’s in it for we’.*

Wederzijds vertrouwen is de basis

Door een partnership met een leverancier aan te gaan realiseer je een gezamenlijke focus op het bereiken van een optimaal resultaat. Binnen onze dienstverlening hechten we bijvoorbeeld veel waarde aan onze adviesrol. Wij onderzoeken bij een reisaanvraag altijd alle mogelijkheden en kijken nadrukkelijk naar het reisbeleid en de cultuur van de organisatie. Op basis hiervan adviseren we de organisatie over de beste opties. Met behulp van realtime dashboards en savings rapportages hebben zowel wij als de klant continu inzicht in besparingen en kunnen we sturen waar mogelijk. Wederzijds vertrouwen in de samenwerking is de basis. Wij hanteren altijd het reisbeleid dat we met de organisatie afgestemd hebben en borgen dit in een SLA. De reizigers en boekers van de organisatie hoeven daardoor geen tijd meer te steken in het uitzoeken, boeken en controleren van de zakenreizen

Werk aan een goede relatie

Onze result managers gedragen zich als collega’s van onze klanten. Ze gaan niet met elkaar in gesprek omdat in het contract staat dat er overleg moet zijn; ze spreken elkaar omdat ze samenwerken! In een overleg wordt gesproken over wensen en verwachtingen, maar er worden ook wederzijds kritische vragen gesteld en adviezen gegeven over ontwikkelingen. De toegevoegde waarde van inkoop is het opbouwen van een optimale relatie met leveranciers. Helaas zien we nog te vaak dat inkopers onze dienstverlening zien als een onvermijdelijke kostenpost. Wij gaan graag het gesprek aan om te laten zien dat het ook anders kan!
 

*Bron: Deal!, december 2016, Inkoop in 2020: drie megatrends



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*