02-12-2016

ZOOV van start in de Achterhoek

ZOOV is voortaan de nieuwe naam voor het vervoersysteem dat de hele Achterhoek bereikbaar maakt voor iedere reiziger. Donderdag 1 december werd de start gemarkeerd met de officiële opening van ZOOV Reisplanner. Regiotaxireizigers kunnen vanaf nu bij ZOOV Reisplanner (telefoon 0900 – 9874) hun ritten voor 2017 boeken. Per 1 januari 2017 gaan de taxi’s voor ZOOV rijden.

ZOOV is het initiatief van de Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Oost Gelre en Winterswijk. Met ZOOV nemen zij gezamenlijk het stokje over van Regiotaxi Gelderland, om vanaf 1 januari 2017 het regiotaxivervoer te gaan verzorgen in de Achterhoek. Per die datum draagt de provincie Gelderland het regiotaxivervoer over aan de Gelderse gemeenten. “In de Achterhoek zien we dit als een enorme kans. Als het aan ons ligt, brengen we de komende jaren nog veel meer vormen van vervoer onder de vlag van ZOOV. We hebben de ambitie om de hele Achterhoek bereikbaar te maken voor elke reiziger”, aldus wethouder Wim Aalderink namens de deelnemende gemeenten.

ZOOV Reisplanner

ZOOV bestaat uit ZOOV Reisplanner, ZOOV Klantenservice en ZOOV Beheer. Bij ZOOV Reisplanner kunnen reizigers voortaan hun reizen boeken. De reisplanner is bereikbaar via telefoonnummer 0900 – 9874, de website zoov.nl en via een app. Nieuw is dat de telefonisten de reiziger ook voorzien van reisadvies, als er voor een bepaalde reis ook alternatieve reismogelijkheden zijn. Te denken valt aan vervoer via vrijwilligersinitiatieven als de Noaberbus of de dorpsauto. ZOOV Reisplanner wordt beheerd vanuit de regiecentrale van personenvervoerder Munckhof. ZOOV Klantenservice (telefoonnummer 0543 – 543 545) is bereikbaar voor vragen van reizigers en is tevens het centrum voor reacties en klachten. ZOOV Klantenservice is ondergebracht bij de gemeente Winterswijk. Datzelfde geldt voor ZOOV Beheer. Dit is de organisatie achter het Achterhoekse vervoersysteem. ZOOV Beheer vertegenwoordigt de zeven deelnemende gemeenten.

Callcenter met medewerkers van Hameland

Met de start van ZOOV gaat ook een Achterhoekse wens in vervulling. Het callcenter van ZOOV Reisplanner wordt gedeeltelijk in de Achterhoek ondergebracht. Hiervoor hebben de gemeenten afgelopen zomer een contract met Munckhof afgesloten. “Wij geven reizigers niet alleen advies over de reismogelijkheden, ook plannen wij de ritten in bij de gecontracteerde taxibedrijven”, aldus Paul Gilissen van Munckhof. In het callcenter in Lichtenvoorde werken medewerkers die afkomstig zijn van Hameland. Gilissen: “Deze dertien medewerkers zijn vanaf vandaag bereikbaar om de ritaanvragen voor 2017 aan te nemen.”

Vervoer start op 1 januari 2017

Komende weken worden de laatste voorbereidingen getroffen om per 1 januari 2017 ook met het vervoer zelf van start te gaan. De aanbesteding voor het regiotaxivervoer, waarmee ZOOV begint, werd afgelopen september afgerond. Vanaf 1 augustus 2017 komt ook het leerlingenvervoer bij ZOOV. Hiervoor start de aanbesteding begin 2017.

Informatie aan reizigers

Reizigers die op dit moment reizen via Regiotaxi Gelderland hebben reeds informatie over ZOOV ontvangen. Komende weken ontvangen zij uitgebreidere informatie. Ook via de media worden reizigers op de hoogte gebracht van de nieuwe situatie per 1 januari 2017. Daarnaast is vanaf nu de website www.zoov.nl in de lucht en komt ZOOV ook op Twitter en Facebook (@ZOOVnl).
 

Deel deze pagina
Meer blogs lezen?