Zelf aan de knoppen zitten tijdens een vlucht

Inflight entertainment is vandaag de dag niet meer weg te denken tijdens een vliegreis. Kreeg een reiziger lang geleden enkel een krant aangeboden om de tijd te verdrijven, later kwamen er schermen aan boord van vliegtuigen. Eerst bevestigd aan het plafond, later gemonteerd in elke stoel.

De moderne variant levert individueel vermaak voor elke passagier. Vandaag de dag is er, afhankelijk van de klasse waarin je reist, een breed assortiment aan films, muziek en spelletjes beschikbaar. Vanzelfsprekend kan de passagier ook nog steeds zien wat de actuele reisinformatie is. Hoogte, snelheid en verwachte aankomsttijd worden weergegeven.

De laatste ontwikkeling is dat airlines deze schermen niet meer in laten bouwen in vliegtuigen, maar voortborduren op de ‘bring-you-own-device’ ontwikkeling. Vrijwel iedere reiziger beschikt vandaag de dag over een smartphone of tablet welke hij, als het toestel op hoogte is, ook mag gebruiken. Door de beschikbaarheid van gratis wifi aan boord versneld uit te rollen, zoals bijvoorbeeld United Airlines doet op haar regionale vloot (http://zakenreis.nl/luchtvaart/united-airlines-voert-wifi-op-hele-regionale-vloot/), kan men de aanwezige persoonlijke apparatuur gebruiken voor informatievoorziening naar de reiziger.

Zelf heb ik recent op een reis naar Mexico met United Airlines in de praktijk mogen ervaren hoe dit werkt. Buiten de landsgrenzen van de USA is er wifi beschikbaar met inflight entertainment en actuele vluchtinformatie. Eenmaal binnen de landsgrenzen van de USA is er ook verbinding met de buitenwereld mogelijk. Voor 1 USD per uur kan men een verbinding krijgen met genoeg bandbreedte voor het ophalen van email. Wil men meer bandbreedte dan wordt de prijs hoger. Ik heb de service als praktisch ervaren. De kanttekening die ik moet maken is dat men moet beschikken over voldoende batterijcapaciteit. Vaak zijn oplaadpunten namelijk enkel beschikbaar op economy+ of businessclass stoelen.

Interessant is het om door te filosoferen wat de volgende ontwikkeling zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan ‘stille communicatie’ met de crew terwijl de rest van de passagiers ligt te slapen en je hen niet wilt wekken omdat je trek hebt in een kop koffie. Het uitwisselen van goede tips onder reizigers over de bestemming zou ook mogelijk kunnen zijn. Maar denk ook aan een kampioenschap scrabble of monopoly onder aanwezige reizigers. Uiteindelijk gaat het namelijk toch om tijdverdrijf!

Wat is uw favoriete ‘time-killer’ aan boord van een vliegtuig?

Bas de Smit
Bas de Smit
Result & Conversation Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*