Travel management; de data ligt voor het oprapen

Op 7 augustus jongstleden werd op twitter volop gespeculeerd over problemen met een vlucht van Delta Airlines. Het vliegtuig, onderweg van Parijs naar Detroit, maakte op vliegtuigscanners, zoals www.flightradar24.com, afwijkende vliegbewegingen. De fanatieke groep volgers van deze scanners zagen dit en maakten er volop melding van op de diverse sociale media.

Vlucht DL99 had inderdaad technische problemen en maakte boven het Britse Norwich enkele rondjes om de overtollige kerosine te verbranden. Vervolgens is het vliegtuig, met haar ruim 300 passagiers, veilig geland op Schiphol. Van een echte noodsituatie is tijdens het incident geen sprake geweest.

Wat deze situatie wel aan het licht brengt zijn de gigantische mogelijkheden die er inmiddels zijn in het volgen en managen van de reisbewegingen van zakenreizigers. Het is indrukwekkend om op de beschikbare vliegtuigscanners te zien hoeveel vliegtuigen er in West Europa onderweg zijn. Selecteer een willekeurige vlucht en je ziet precies welke route er gevlogen is, met welke snelheid, hoogte en misschien het belangrijkste, wat de ETA is. Door deze informatie te managen en in kaart te brengen is het voor zowel een Travel Management Company als de klant mogelijk om hierop te sturen en in te spelen. Als er vertraging is, kunnen bijvoorbeeld afspraken of aanvullende diensten zoals een taxi verplaatst worden, bij een ongeplande tussenlanding kan snel een overzicht gegenereerd worden van de faciliteiten op het betreffende vliegveld en achteraf kan alle informatie gebruikt worden in de managementrapportages en analyses.

De vele online ontwikkelingen geven ons kortom een gigantische bulk aan interessante en relevante data die gebruikt kan worden in het zichtbaar maken van het Total Result of Travel.

Bob Obers
Bob Obers
Conversation Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*