Kosten loyalty kaarten het bedrijfsleven geld?
Reizigers hebben een voorkeur voor een specifieke airline of vragen om een hogere boekingsklasse. Deze wensen zijn vaak te koppelen aan de frequent flyer kaarten die de reiziger gebruikt. Met het doel om punten te sparen worden betere reisalternatieven, bewust of onbewust, gemist en kost een loyalty kaart het bedrijf dus geld.
De vraag is echter in hoeverre dit erg is. Als we kijken naar het Total Result of Travel, dan is een tevreden reiziger waarschijnlijk effectiever tijdens de reis dan een ontevreden reiziger. Geef de reiziger ruimte om anders te reizen, waardoor hij met zijn gespaarde punten een upgrade of een ander extraatje kan krijgen. Hij is tevreden over zijn reis en dus effectiever als hij ter plaatse is.
Het is wel essentieel dat er een goede balans gezocht wordt tussen de vrijheid die een reiziger heeft om een loyalty kaart te gebruiken en de formulering van de travel policy. Mag uw reiziger zijn zakelijk verdiende loyaltypunten privé besteden, of mag hij hiermee zijn zakelijke economy vluchten upgraden naar business class? Of houdt u zich strikt aan het criterium “laagste prijs” waarmee niet alleen de travel spend, maar wellicht ook de effectiviteit lager is? Waar kiest u voor?