Hotels zijn saai!

Iedereen die vaker in een hotel komt, herkent een standaard kamer: een bed, nachtkastjes met daarin altijd de Bijbel, een oude tv, klein zitje, eenvoudige badkamer en een boek met huisregels.

Niet bepaald een inspirerende omgeving voor zakenreizigers, maar vaak wel de realiteit omdat juist die hotelkamers binnen de travel policy passen. Wat kun je als zakenreiziger doen om je verblijf in een stad leuker te maken?

Speel voor toerist

Het doel van je reis is natuurlijk niet om eindeloos in je hotelkamer rond te hangen. Je bent, als het goed is, op pad, je zit bij klanten, in meetings of je bent op een congres of event. De tijd die je vrij hebt, kun je in je hotelkamer zitten. Maar waarom gebruik je de tijd niet om de stad te ontdekken? Speel even voor toerist, pak een taxi en zoek een lokaal eettentje op of ga naar het strand en neem een duik in zee. Overal is iets te doen, dus maak daar gebruik van. Uit de jaarlijkse Travel Management Survey van het blad Zakenreis blijkt zelfs dat 86% van de werkgevers er geen moeite mee heeft als reizigers vakantiedagen aan de zakenreis koppelen (mits er geen aanvullende kosten aan verbonden zijn). Maak hier dus gebruik van.

Kies voor betere kamers

Een andere optie is om voor betere hotels te kiezen waarbij de kamers meer luxe hebben. Het is bijvoorbeeld heel verleidelijk om in Dubai een kamer te boeken in de Burj Al Arab, maar vaak zal dit niet binnen de policy van je organisatie passen. Er is uiteraard ook een tussenweg waarbij je voor iets luxere kamers kiest bij de bekende hotelketens. Het is de taak van je Travel Management Company om je te adviseren over de mogelijkheden binnen je policy, maar het kan nooit kwaad om ze te tippen over je wensen.

Zoek een kamer bij mensen thuis

Een leuk alternatief is om een kamer te boeken bij een B&B of homestay. Het is bij vakantiereizigers ontzettend populair, maar wordt door zakenreizigers weinig gebruikt. Een B&B is helemaal niet verkeerd. Over het algemeen zijn ze prima verzorgd, ze zijn relatief goedkoop, je kunt informeel praten met de eigenaren en je krijgt tijdens je reis toch nog iets mee van de bestemming waar je bent. De grote uitdaging is om een verblijf bij een B&B binnen een travel policy mogelijk te maken.

Hotelkamer draagt bij aan effectiviteit

Welke optie je ook kiest, de kamer is sowieso onderdeel van het Total Result of Travel. Een slechte kamer draagt (in negatieve zin) bij aan de effectiviteit van je reis. Ben dus kritisch op de keuzes die je maakt en vraag je Travel Management Company om eens buiten de gebaande paden te gaan door te kiezen voor een B&B of homestay. Bij mij zou het zeker effect hebben, maar hoe zijn jouw ervaringen met de verschillende accommodaties? Ik hoor het graag.

Bob Obers
Bob Obers
Conversation Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*