Het dilemma voor airlines: bieden we service of ancillaries?

Wat is er toch aan de hand met de reguliere luchtvaartmaatschappijen? Steeds vaker gaan ze zich gedragen als low cost airlines en verschuift de dienstverlening van full service naar het bieden van ancillaries (bijproducten).

Veel airlines zijn zich op dit moment opnieuw aan het uitvinden. Recent maakte KLM bijvoorbeeld bekend dat vanaf oktober ook de Ivory-leden van het Flying Blue programma een toeslag moeten betalen op het meenemen van ruimbagage. Vaste reizigers van KLM die belast worden met een koffertoeslag. Het lijkt een vreemde situatie, maar je kunt je ook afvragen of het niet een logische reactie is op de keuze die reizigers zelf maken.

Als je kijkt naar de ontwikkeling in de afgelopen jaren, dan wordt reizen met low cost airlines (zeker binnen Europa) steeds populairder. Die low cost airlines werken volledig vanuit de ancillary-gedachte, de vlucht is in basis spotgoedkoop, maar voor ieder stukje service of dienstverlening betaal je extra. Het succes van low cost airlines liegt er niet om en daarom is het logisch dat reguliere airlines ook langzaam die kant op gaan.

De vraag is echter hoe ver je als gerespecteerde airline kunt gaan voordat de loyaliteit van de vaste reizigers verdwijnt. Voor je het weet stappen de reizigers letterlijk over op andere luchtvaartmaatschappijen die goedkoper zijn en toch een vergelijkbare service bieden. Kortom, het is aan iedere luchtvaartmaatschappij om te bepalen of ze de excellente service willen behouden of dat ze prijsvechter willen worden. Waar zou jij voor kiezen?

Kim van Bussel
Kim van Bussel
Result Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*