Het commerciële spelletje van airlines

Het valt me op dat er steeds meer klassen zijn bij luchtvaartmaatschappijen. Had je voorheen alleen de keuze uit Economy en Businessclass. Tegenwoordig kun je ook kiezen voor First, Premium Economy, Comfort, Upper, Economy Plus, enz.

Is het een commercieel spelletje dat airlines spelen, voegen al deze verschillende klassen daadwerkelijk iets toe voor de zakenreiziger of wordt het proces alleen maar onnodig diffuus?

De ene businessclass is de andere niet

Om tot een antwoord op deze vragen te komen is het relevant om te bekijken waarom airlines de verschillende klassen in het leven roepen. Het belangrijkste argument hiervoor is dat ze zich willen onderscheiden van de concurrentie. Zorg voor iets meer beenruimte en een stoel die schuiner kan staan en een nieuwe klasse is geboren. Het creëren van een nieuwe klasse is dus niet moeilijk, de juiste beleving van een klasse bij een reiziger creëren, vergt echter meer uitdaging. Een businessclass stoel van de ene airline op een Europese vlucht is bijvoorbeeld totaal anders dan een businessclass van een andere airline op een intercontinentale vlucht, terwijl het allebei businessclass is. Heeft de ene airline net flat beds in de businessclass als topproduct, komt de andere airline met private suites in de exclusievere klassen. Het zal de reiziger weinig uitmaken welke naam een klasse heeft, als hij maar de service en kwaliteit krijgt, die hij verwacht.

Kennis is essentieel

Om dit te bereiken is het essentieel dat er kennis in huis is. Het is niet reëel om van een zakenreiziger te verwachten dat hij weet wat iedere klasse van iedere airline inhoudt en vooral ook wat wel en niet binnen de travel policy past. Dit is nou precies de kennis die Travel Management Companies (TMC’s) in huis hebben. Travel consultants volgen de ontwikkelingen bij airlines op de voet en weten precies wat de verschillen zijn in alle klassen. Daarnaast weten ze ook wat de wensen en eisen van de zakenreizigers zijn en werken ze conform de travel policy van de klant. Deze combinatie zorgt ervoor dat een TMC voor de benodigde transparantie kan zorgen in de wirwar van klassen en services.

Travel policy

Als ik even terugga naar de vraag die ik eerder stelde: Voegen al deze verschillende klassen daadwerkelijk iets toe voor de zakenreiziger of wordt het proces onnodig diffuus? Ja, de verschillende klassen voegen iets toe, het kan voor zakenreizigers heel prettig zijn om net meer beenruimte te hebben of de mogelijkheid te krijgen om meer bagage mee te nemen. Maar al deze klassen maken het proces wel diffuus. Iedere airline hanteert eigen criteria waardoor ze steeds lastiger te vergelijken zijn. Het belang van een duidelijke travel policy wordt daardoor alleen maar groter en het advies van onafhankelijke partijen, zoals TMC’s, wordt waardevoller.

Hoe ervaart u de diversiteit aan klassen bij de airlines? Ik ben benieuwd naar uw mening.



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*