Groen reizen in de zakenreisbranche

Sinds een aantal jaren zijn duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hot items op de agenda van menig vergadering. Ook in de zakenreisbranche wordt er kritisch gekeken naar groen reizen. Maar hoe kan duurzaamheid nu eigenlijk beter toegepast worden in de branche?

Om duurzaamheid in de zakenreisbranche goed in kaart te brengen ben ik op onderzoek uit gegaan. Binnen de branche wordt er al op allerlei manieren aandacht geschonken aan groen reizen. Zo werken hotelketens met keurmerken als: Green Key, GreenGlobe, Travellife etc. Deze keurmerken geven aan dat bedrijven net een stap verder gaan dan dat de normale wet- en regelgeving vereist op het gebied van duurzaamheid.

Vliegen met de A380 is een trend wat milieuvriendelijk vliegen betreft. Door het lichte materiaal van het vliegtuig en de bijkomende vermindering in brandstofverbruik is het vliegen met dit vliegtuig milieuvriendelijker. Daarnaast bieden verschillende luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om reizigers door middel van investering in het CO2-reductieproject hun persoonlijke aandeel in de CO2-uitstoot te kunnen compenseren. Voor een retourticket van Amsterdam – Berlijn met KLM zouden de compensatiekosten €1,10 bedragen. Eenzelfde opzet zie je ook bij autoverhuurders, waarbij de compensatiekosten €1,90 bedragen bij een huurprijs van €380 bij Sunny Cars. Tevens zie je daar de trend om meer hybride en elektrische auto’s te verhuren. Deze auto’s hebben als voordeel dat ze klimaatneutraal rijden.

Als zakenreiziger of secretaresse kunt u bijdragen aan duurzaamheid door bij het organiseren van een zakenreis rekening te houden met de verschillende keurmerken en vervoermiddelen. Door doelstellingen op het gebied van MVO met betrekking tot zakelijk reizen op te stellen, maak je het als bedrijf meetbaar en hoeft een ‘groener alternatief’ niet per definitie duurder te zijn. Wel denk ik dat de branche nog een grote stap kan maken. Enerzijds is het ontwikkelen van meerdere duurzame alternatieven van belang èn anderzijds is het voor de reiziger en boeker belangrijk dat het resultaat van duurzaamheid beter inzichtelijk gemaakt wordt. Bij Munckhof zijn we, op basis van mijn onderzoek, gestart met het opzetten van een eigen Green Label. Het doel is een label creëren waarbij groene producten op een juiste wijze worden gepresenteerd aan klanten. Duidelijkheid en inzichtelijkheid van resultaten zorgen ervoor dat men eerder overtuigd is van de impact van groen reizen en dat er bewust voor gekozen wordt! Hoe gaat uw bedrijf hiermee om?



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*