Gezocht: Stewardess met mensenkennis!

De competitie tussen de airlines om extra comfort en entertainment aan boord te bieden is tegenwoordig gigantisch. Uit een artikel van Elsevier van 12 juli jongstleden blijkt bijvoorbeeld dat een business class stoel voor een luchtvaartmaatschappij tegenwoordig zo’n 70.000 euro kost en voor een first class stoel kun je zelfs meer dan het dubbele neertellen.

De stoelen zitten dusdanig volgepakt met innovaties en techniek dat je er bijna in kunt wonen. Onvoorstelbare bedragen worden er door airlines neergeteld om luxe aan boord te bieden. Dat airlines soms te ver gaan in het bieden van comfort blijkt echter uit een nieuwe innovatie bij British Airways.

Happiness blanket

Vlak voor de zomervakantie presenteerde British Airways een high-tech deken. Deze deken meet hersengolven en op basis daarvan verandert het van kleur om aan te geven wanneer een reiziger zich het meest op zijn gemak voelt. Om dit te kunnen meten moet de reiziger gedurende de vlucht een hoofdband dragen. Innovatie slaat wat mij betreft hier echt door! Ten eerste lijkt zo’n hoofdband me al enorm vervelend en bovendien zou ik me bij voorbaat al ongemakkelijk voelen bij de gedachte dat iedereen ziet of ik gespannen ben! Het enige voordeel is dat het in-flight entertainment en de timing van de stewardessen voor het brengen van maaltijden aangepast kan worden op mijn gemoedstoestand, maar daarvoor wil ik niet met een gekleurde deken op mijn schoot zitten!

Traditionele service

Wellicht dat ik een beetje van de oude stempel ben, waardoor ik wat moeite heb met deze innovaties. Maar om de gemoedstoestand van reizigers met technische oplossingen te monitoren vind ik erg klinisch. Welke prijs zijn reizigers bereid te betalen voor de garantie dat ze de optimale zorg en aandacht ontvangen? Ik vind dat dit de basis van een vlucht moet zijn en dat daar geen hoofdprijs voor gevraagd zou moeten worden. Doe mij daarom maar gewoon een fatsoenlijke stoel en een vriendelijke stewardess met mensenkennis!

Bronvermelding:
Elsevier, 12 juli 2014, ‘Eerste klas vliegtuigstoel’
BusinessTraveller.com, 30 juni 2014, ‘BA trials happiness blanket to improve cabin service’

Pieter van Hout
Pieter van Hout
Result Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*