De mogelijkheden van mobile devices: Een digitaal paspoort?

Op het gebied van zakenreizen begon de inzet van mobile devices met een klantenservice via Facebook en Twitter. Al snel volgden de apps die meer inzicht gaven in de reis die je maakt. Een van de laatste ontwikkelingen is dat het mogelijk is om je zakenreis via je mobiele telefoon of Ipad te boeken. Graag neem ik je mee in de mogelijkheden die mobile devices bieden.

Airlines spelen op allerlei creatieve manieren in op het stimuleren van het gebruik van mobile devices tijdens je reis. Online inchecken is een wereldwijd geaccepteerd begrip en het inchecken wordt verder gedigitaliseerd door de opkomst van de mobiele boarding pass. De irisscan zorgt ervoor dat je lange rijen vermijdt en veilig de grenscontrole door kunt. British Airways test op dit moment met de inzet van een digitaal bagagelabel om het inchecken te vergemakkelijken en jou de mogelijkheid te geven om de reis die jouw koffer maakt te kunnen volgen. Andere ontwikkelingen waren:

  • Luchtvaartmaatschappijen die je de mogelijkheid geven om via Facebook te kiezen naast wie je wilt zitten tijdens je vlucht.
  • Het gebruik van internet tijdens de vlucht.
  • Het downloaden van media voorafgaand aan je vlucht, zodat je genoeg media kunt bekijken gedurende je reis.

In 2013 is gebleken dat de klant al klaar is voor het organiseren en boeken van hun reizen via social media. Er wordt ontzettend veel informatie gedeeld over reizen en reviews zijn niet meer weg te denken. De reisbranche bleef daar echter in achterlopen en bood nog geen directe boekingslink op social media. Ondertussen zie je dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen deze mogelijkheid wel bieden: enerzijds via een boekingsformulier en anderzijds door het reageren op reserveringsberichten op hun profielpagina’s. Een grote ontwikkeling uit 2013 is dat één op de vier airlines mobiele betalingen accepteert, en 32% aangeeft dat ze deze stap in de komende twee jaren willen gaan zetten.

‘Mobile first’ is nog een vaak gehoord excuus om het boeken via social media nog niet door te ontwikkelen. Echter alleen een mobiele website is niet meer voldoende voor de klant. In 2014 zullen er gegarandeerd nog vele ontwikkelingen volgen. Wij weten in ieder geval wat ons in 2014 te doen staat! Ik zou graag zien dat er een digitaal paspoort komt, waardoor je het gehele incheckproces geautomatiseerd kunt doorlopen en er geen stress meer bestaat over het vinden van je paspoort! Op welke ontwikkeling wacht jij?

Marjet Derix
Marjet Derix
Conversation Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*