Business Class, status of ratio?

Uit cijfers van de International Air Transport Association (IATA) blijkt dat de vraag naar tickets in Business en First Class in de lift zit. In april 2014 is de vraag in Europa naar tickets in deze klassen met maar liefst 3,8% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Hierin blijft Europa zelfs nog ver achter bij het Midden Oosten, het Verre Oosten en Afrika die zelfs dubbele groeicijfers schrijven.

Wat is dat toch met Business Class vliegen? Is het enkel een antwoord van de luchtvaartindustrie op de vraag van de ‘rich and famous’ van deze wereld of is het een zakelijk in te zetten product voor mensen die met regelmaat internationaal reizen? Ik persoonlijk denk dat je deze vraag met ‘beide’ moet beantwoorden. Natuurlijk zijn de duurdere klassen omgeven met een imago van exclusiviteit, haute-cuisine, rust en comfort. De praktijk leert dat veel West-Europese bedrijven deze klassen niet vaak meer boeken voor korte vluchten. Zij maken vaak wel weer gebruik van nieuwe Economy+ producten die in toenemende mate aangeboden worden.

Op verre bestemmingen speelt het comfortabel reizen vaak wél een prominente rol. Het hebben van voldoende ruimte om te kunnen werken en rusten wordt als zeer belangrijk ervaren. Een ‘flat bed’ is hierin een vaak gehoorde eis. Frequente zakenreizigers vinden het vooral belangrijk om met rust gelaten te worden. Zij willen zich zowel lichamelijk als mentaal goed voor kunnen bereiden op de zakelijke activiteit, ondanks een vermoeiende reis. Goed kunnen slapen is vaak de beste remedie tegen jetlags en intensieve reisschema’s. Deze argumenten zijn dan behoorlijk rationeel van aard. De separate incheckbalie, de business lounge en een eventuele limousine service zijn meer op de emotie gerichte privileges die verbonden zijn aan het exclusieve ticket.

Op het moment dat er ver gevlogen wordt, is het voor de organisatie van belang dat de reiziger fit aan de slag kan op de plaats van bestemming. De faciliteiten die in een Business of First Class aanwezig zijn, kunnen daar absoluut aan bijdragen. Het is aan de organisatie om een afweging van de kosten en baten te maken. Feit is dat het product vliegreis zich differentieert op de wens van de zakelijke klant. Hij kan vervolgens op basis van ratio een beslissing nemen om gebruik te maken van de duurdere tickets; deze afweging heeft uiteindelijk niets te maken met het willen horen bij de ‘rich and famous’. De klasse heet tenslotte niet voor niets ‘Business Class’. Ik ben erg benieuwd hoe úw organisatie omgaat met het boeken van extra comfort tijdens zakelijke vliegreizen?

Bas de Smit
Bas de Smit
Result & Conversation Manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*