Bangmakerij of pure noodzaak?

Als het aan de Europese Commissie (EC) ligt wordt binnenkort van elke reiziger op vluchten van en naar Europa maar liefst 42 persoonlijke gegevens gevraagd en voor 5 jaar opgeslagen in verband met de internationale strijd tegen het terrorisme.

Een gigantische bulk aan informatie moet dan geregistreerd worden, maar is dat eigenlijk wel uitvoerbaar, is dit niet in strijd met de privacy en staan we hier als samenleving überhaupt op te wachten?

Privacy is verleden tijd

Volgens de Engelse krant The Guardian is de EC van plan om heel veel informatie te eisen van reizigers. Dit betreft dan niet alleen paspoort- en persoonlijke contactgegevens, maar ook reisdata, alle betalingsinformatie, frequent flyer informatie en gegevens van het reisbureau en de reisbureaumedewerker.  Het gaat zelfs zo ver dat ook de no show geschiedenis, kofferlabel geschiedenis, maaltijdvoorkeuren en eventueel reeds verzamelde data uit nationale systemen geregistreerd moeten worden. Deze bulk aan gegevens wordt vervolgens vijf jaar lang centraal bewaard in een database die toegankelijk is voor politie en veiligheidsdiensten.

Reizen wordt ingewikkeld

Dat de kwestie veel reuring oproept blijkt uit de uitspraak die het Europese Hof eerder gedaan heeft. Zij gaven aan dat “Het zomaar vergaren van informatie, zonder dat er regelingen zijn getroffen om de privacy van burgers te beschermen, een schending is van de privacy."  Maar stel er komt een goede regeling om de privacy te waarborgen en het wordt verplicht om de 42 gegevens aan te leveren. Maak uw borst dan maar nat als u een reis gaat aanvragen. Bovenop de benodigde gegevens zoals uw reisroute, reisdata, uw gewenste accommodatie, gegevens omtrent uw huurauto etc. komen ook nog eens vele andere vragen. Uiteraard kan uw TMC u veel werk uit handen nemen. Zij werken met reizigersprofielen waarop de informatie standaard vermeld kan worden. Hierdoor hoeft u of uw secretaresse zich maar eenmalig  door de vragen te worstelen.

Actueel reizigersprofiel essentieel

Travel Management Companies kunnen vervolgens ook aan een flinke klus beginnen. Zij zullen de door hun klanten aangeleverde informatie moeten verwerken in hun bestaande reizigersprofielen. Een enorme tijdrovende klus. En wat als één of meerdere gegevens ontbreken of gegevens veranderen en niet tijdig worden doorgegeven of aangepast in de reizigersprofielen. Heeft dit dan direct effect op uw reis en wordt u vervolgens niet toegelaten tot een bepaalde bestemming? Kortom;  genoeg onduidelijkheid.

Overkill aan regels?

Feit is dat we in een tijd leven waarin voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden. Maar hoe ver gaan we hierin. Belasten we  de “gewone burger” met een overkill aan regels en formaliteiten? Is dit pure noodzaak en dienen we dat maar te accepteren of is dit bangmakerij? Kunnen we het nemen van voorzorgsmaatregelen overlaten aan instanties die daarvoor speciaal in het leven zijn geroepen zonder dat wij “burgers” daarmee belast worden? Hoe denkt u hierover?



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*