28-05-2024

Munckhof kiest met oog op efficiëntie en duurzaamheid voor nieuwe Cabman boordcomputer: de Cabman MDT

Sinds het begin van dit jaar werkt Munckhof met de nieuwe Cabman MDT. In Amsterdam rijden inmiddels ruim honderd voertuigen rond met de MDT, die de oude Boordcomputer Taxi (BCT) vervangt. Volgens John Hellegers, Manager Automatisering Taxi is het een bewuste keuze. “Het is niet alleen fijner voor de chauffeurs, maar ook voor onze organisatie van essentieel belang. We kunnen zo nog efficiënter en duurzamer opereren.”

Chauffeurs van Munckhof reden al sinds 2013 met de Boordcomputer Taxi (BCT). Een deel van deze voertuigen is recent voorzien van de Cabman MDT. Hellegers: “Natuurlijk, zonder een werkende boordcomputer moet de planner een auto van de planning halen. Het is onbegonnen werk om de opdrachten mondeling aan de chauffeur door te geven en te vragen of de chauffeur zijn diensten wil registreren op een ouderwetse manier, maar de nieuwe boordcomputers zijn behalve gebruiksvriendelijker ook nog een enorme bron van belangrijke data om onze diensten voor onze opdrachtgevers en organisatie te optimaliseren.”
 

Het belang van data

De data uit de boordcomputers wordt in eerste instantie gebruikt voor interne en externe rapportages. “We gebruiken de gegenereerde data bijvoorbeeld om een zo optimaal mogelijke planning te realiseren of om onze footprint te rapporteren. Onze opdrachtgevers krijgen aan het eind van iedere maand een rapportage, waarin ze de belangrijkste KPI’s kunnen zien. Dit blijven we uiteraard uitbreiden aangezien het steeds belangrijker wordt om onze opdrachtgevers te kunnen voorzien van actuele informatie.”

“Daarnaast willen we zelf ook door middel van data onze eigen organisatie kunnen optimaliseren. Om dit te kunnen doen hebben we ook al enige tijd een eigen Power BI Reporting specialist in dienst. Met behulp van Power BI kunnen we de data die van oorsprong uit de boordcomputer komt, combineren met data uit ons eigen datawarehouse. Hier staat alle data uit onze overige softwarepakketten waaronder MobiliteitsManager en Taxsys van BS Automatisering. Op die manier zijn we in staat om supersnel rapportages te generen voor intern of extern gebruik.”

  

Nog verder optimaliseren met CAN-interface

De keuze voor de nieuwe MDT staat niet op zichzelf. Hellegers benadrukt: “Het is een ‘ongoing process’, waarbij we constant aan het onderzoeken zijn hoe we het vervoer voor onze reizigers nog efficiënter en duurzamer kunnen inrichten. Op de korte termijn willen we de voertuigen die uitgerust zijn met de MDT uitbreiden met een CAN-interface. De taxi’s die nu rondrijden met MDT zijn allemaal elektrisch. We willen nog een CAN-interface toevoegen aan de MDT, zodat we onder andere de accustatus uit het voertuig kunnen lezen. Dit maakt de planning veel gemakkelijker en zorgt ervoor dat we het voertuig efficiënter kunnen inzetten. Ook kan de centrale dan beter van oplaadpunt naar oplaadpunt plannen.’’
 

Toekomst van personenvervoer

Munckhof blijft innoveren en groeien. Dat is van groot belang volgens Hellegers. “De komende jaren krijgen we twee grote uitdagingen. Het personeelstekort binnen de branche wordt steeds nijpender, waardoor optimaal plannen nog belangrijker wordt. Je wilt chauffeurs tenslotte zo effectief mogelijk inzetten. Ik verwacht dan ook dat dit steeds meer wordt overgenomen door slimme oplossingen. En de andere uitdaging is de elektrificatie van de vloot. Ongeveer 35 procent van onze voertuigen die ingezet worden voor personenvervoer is nu elektrisch. Ik dacht voorheen dat er meer voor waterstof zou worden gekozen, maar inmiddels zien we dat eigenlijk alles naar elektrische voertuigen gaat. Daarbij is efficiënt plannen en inzicht in data uit bijvoorbeeld de boordcomputers in combinatie met de voertuigsignalen ook van groot belang.’’

Deel deze pagina