21-05-2024

Munckhof Taxi Maasbuurt besteedt opnieuw aandacht aan dementie

Ruim zestig chauffeurs van Munckhof Taxi Maasbuurt hebben recent de cursus Samen Dementie Vriendelijk van het Sociaal Fonds Mobiliteit gevolgd. Munckhof ontving in 2018 nog het certificaat dementievriendelijk van Stichting Alzheimer Nederland en heeft met taxileraar Ivo Geelen sinds enkele jaren zelfs een eigen opleider in huis. Een redacteur van de Taxikrant kwam langs bij Munckhof Taxi Maasbuurt en schreef het volgende artikel.

Dé oplossing bestaat niet

“Ik had een buurman met dementie. Elke ochtend smeerde ik twee boterhammen voor hem. De rest van het brood en beleg nam ik terug naar huis. Anders blééf hij eten.” Chauffeuse bij Munckhof, Greetje Litjens ervaringen met dementie (“mijn vader had het ook”) zijn heftig. De cursus Samen Dementievriendelijk bevat dan ook veel herkenbaars voor haar. En chauffeur bij Munckhof, Michel Manders: “Ik herinner me een mevrouw uit Groesbeek, twintig jaar geleden. ‘Nee hoor, ik hoef niet mee’, zei ze telkens als ik haar met de taxi ophaalde. Nu herken ik het: had ik het toen maar geweten.”

De cursus is gemaakt door samendementievriendelijk.nl en SFM. Taxileraar Ivo Geelen goot er vervolgens zijn eigen Munckhof-sausje overheen. Het resultaat is een levendig geheel geworden van weetjes, aanwijzingen en adviezen hoe je het beste met klanten met dementie om kunt gaan. De twintig cursisten in Heijen leerden ook veel van elkaars eigen ervaringen. Ivo zelf niet minder: “Ik ken geen mensen met dementie. De verhalen die ik hier hoor, helpen ook mij weer verder. Je merkt ook dat de chauffeurs deze cursus een stuk interessanter vinden dan de zoveelste TX-opleiding.” Dat kunnen Greetje en Michel beamen. Michel voegt bovendien toe: “Als je de cursus aan beginnende taxichauffeurs zou geven, behoud je er meer. Laatst stopte er weer een collega omdat ze niet was voorbereid op de omgang met klanten met dementie.”
 

GOED doen

In de cursus wordt uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende stadia van dementie. Aan signalen zoals vergeetachtigheid, problemen met dagelijkse handelingen, vergissingen in tijd en plaats, en taalproblemen. Én aan wat je als taxichauffeur kunt doen om een passagier met dementie veilig van A naar B te brengen. Namelijk: het GOED doen - Geruststellen, Oogcontact, Even meedenken en Dankjewel. Met als belangrijke tips: probeer niet te corrigeren, controleer of je begrepen wordt, en betrek de klant bij de oplossing. Waarbij dé oplossing niet bestaat. Wat moet je bijvoorbeeld doen met een klant die volhoudt dat dát niet zijn huis is? Contact met de centrale opnemen, zoals wordt geadviseerd in de online-versie van de cursus (duurt maar een kwartiertje)? Michel: “Nee, daar ga je je collega’s aan de telefoon niet mee lastigvallen. Ivo: “Ik zou een rondje gaan rijden. Of de woning van de andere kant benaderen. Misschien herkent de klant zijn huis dan wel.” Greetje: “Ja, maar als je dat doet, heb je kans dat de andere passagiers onrustig worden.”
 

Sociaal werker

Omgaan met dementie is, met andere woorden, een kwestie van ervaring, van uitproberen, en – vooral – van jezelf niet gek laten maken. Greetje en Michel vinden het rijden met mensen met dementie ook allebei leuk werk. Je bent dan toch een soort sociaal werker. “Sommigen vinden het maar raar als mensen de weg kwijt zijn of als ze kwijlen”, zegt Greetje, “wat een onzin!” En Michel, tot slot: “Want hoe moeilijk is dat nou, een beetje begrip tonen?”
 

Bron: Taxikrant editie 32, april 2024

Deel deze pagina