Wat gebeurt er na het bericht ‘NS zet bussen in’

Iedereen die vaak met het openbaar vervoer reist, heeft het weleens meegemaakt; vertraging met de trein. Op het ene traject wat meer dan op het andere. Als de vertraging groot is, door bijvoorbeeld werkzaamheden aan het spoor of door ongeplande gebeurtenissen zoals een wisselstoring of een aanrijding worden door NS bussen ingezet. Ik heb al meerdere keren te maken gehad met dit treinvervangend vervoer. Maar wat gebeurt er eigenlijk achter de schermen als er bussen ingezet worden?

Munckhof regisseert en verzorgt voor de Nederlandse Spoorwegen het treinvervangend vervoer in de Oostelijke helft van Nederland. Op het moment dat er vervoer nodig is, stuurt NS een verzoek aan de afdeling Busregie van Munckhof. Deze afdeling is speciaal opgezet voor NS en heeft afspraken met veel busbedrijven in Nederland. Afhankelijk van de situatie wordt het vervoer direct ingezet of ingepland. 

Touringcars, chauffeurs, verkeersbegeleiders en buscoördinatoren

Er zijn gedurende het jaar regelmatig geplande werkzaamheden aan het spoor. Deze werkzaamheden worden ingepland door Prorail en NS. Munckhof wordt ook al vroeg in het proces ingeschakeld om het vervangend vervoer te organiseren. Wanneer een aanvraag binnenkomt worden er eerst afspraken gemaakt met de gemeenten die aan het betreffende traject liggen. Het vervoer heeft namelijk nogal gevolgen voor de verkeerssituatie bij de stations. Als dit afgestemd is wordt er, samen met NS, een dienstregeling gemaakt en worden de touringcarbedrijven en chauffeurs ingepland. Verder worden er verkeersbegeleiders en buscoördinatoren geregeld. Als laatste maakt het team van Munckhof alle verkeersinstructies en routeborden voor de chauffeurs. Bij een geplande stremming heb je al snel te maken met 100 bussen die onderweg zijn. Een goede samenwerking met vervoerspartners is daarom essentieel bij het regisseren van het treinvervangend vervoer. 

Snel schakelen om vertraging te beperken

Naast de geplande stremmingen zijn er helaas ook regelmatig ongeplande gebeurtenissen op het spoor waarbij vervangend vervoer nodig is. Het is in dat geval zaak dat er zo snel mogelijk touringcars ingeschakeld worden. Als een aanvraag binnenkomt, gaan de regiemedewerkers van Munckhof direct aan de slag om chauffeurs op te trommelen en voertuigen beschikbaar te krijgen. Bij een ongeplande stremming is op voorhand niet te zeggen hoe lang de stremming duurt. Dit kan een uurtje zijn, maar kan bij een ernstige situatie ook één of meerdere dagen duren. Als de trein die bij het incident betrokken is geëvacueerd moet worden, komt er een extra uitdaging bij. De bussen moeten dan naar een specifieke plek, ergens langs het spoor. Snel schakelen en continu contact tussen de vervoerscoördinator van Munckhof en de operationeel manager van NS is dan essentieel. Ook is het zaak om continu inzicht te hebben in de locatie van de bussen, zodat de reizigers hierover geïnformeerd kunnen worden. Daarom zijn alle bussen voorzien van een GPS systeem dat door Munckhof uitgelezen wordt.

Als er omgeroepen wordt dat NS bussen inzet, speelt zich achter de schermen een gigantisch logistiek proces af. Een proces waar ik zeer van onder de indruk ben.
 



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*