Elektrische touringcars, is dat de toekomst?

Al het touringcarvervoer uitvoeren met elektrische voertuigen, is dat een realistische toekomstvisie of een onhaalbare droom? Met die vraag ben ik vorige week, samen met een delegatie van het KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer), naar China gegaan om een bezoek te brengen aan de fabrieken van BYD en Yutong.

China zegt ja!

Volgens zowel BYD als Yutong is het volledig elektrisch uitvoeren van touringcarvervoer in Europa een haalbare kaart. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ze een ander antwoord zouden geven. Beide bedrijven richten zich namelijk op het ontwikkelen en produceren van elektrische vervoermiddelen. 60.000 elektrische voertuigen worden er jaarlijks door BYD geproduceerd en ze willen graag dat dit aantal verder gaat stijgen, vooral in Europa. Maar er is ook een praktische reden waarom men dit doel graag wil behalen. China heeft een groot probleem met smog in de steden en men wil dit graag oplossen door de vervoerstromen zo ‘groen’ mogelijk te maken. Als dat in China kan, waarop zou Europa dan achterblijven?

Beperkingen van elektrisch

Het rijden met elektrische touringcars levert echter ook wat uitdagingen op. Denk bijvoorbeeld aan de actieradius van een bus. Op het moment dat een bus een rondje om de kerk rijdt, is de actieradius geen probleem. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker dat OV-bussen hybride of elektrisch zijn. Maar als de bus een meerdaagse reis maakt, is het wel noodzakelijk dat er op de juiste plekken oplaadpunten zijn. Ook dienen de servicestations in Europa ingericht te zijn op het onderhouden van elektrische voertuigen. Tijdens een reis in Spanje vast komen te staan met een kapotte elektrische bus is niet handig als de enige monteur die het voertuig kan maken uit China moet komen. Dit vraagt dus om goede opleiding van de Europese monteurs.

Is Euro6 niet voldoende?

Een andere vraag die ik graag ter discussie stel is of we met de Euro6 norm niet al een grote stap hebben gezet in het vergroenen van het vervoer? Elektrische voertuigen zijn niet helemaal groen. Het produceren van de accu’s, het recyclen van de accu’s en het opwekken van voldoende energie is niet bepaald milieuvriendelijk. Hoe staat dit in verhouding tot de beperkte vervuiling van de Euro6 voertuigen? Om te bepalen of een voertuig écht groen is, moet naar de hele keten gekeken worden. Ik denk dat we met Euro6 al een heel eind op weg zijn.

Toekomst

Als ik naar de toekomst ga kijken dan verwacht ik dat er in de branche een mix komt van Euro6 en elektrische touringcars. Zoals gezegd kan een elektrische touringcar prima ingezet worden voor het OV-vervoer in de regio of projecten zoals het vervoer op Schiphol (waar al succesvol BYD voertuigen ingezet worden). Echter zal het nog een aantal jaren duren voordat ook meerdaagse reizen met elektrische touringcars uitgevoerd kunnen worden. Een moderne Euro6 bus is dan een prima alternatief.

Wat is uw mening? Op welke milieuvriendelijke wijze zou het touringcarvervoer wat u betreft het beste uitgevoerd kunnen worden? Ik hoor het graag van u!

Eric van den Munckhof
Eric van den Munckhof
Directeur Munckhof Techniek
Deel dit artikel

Reacties (1)

Philippe Demuynck | 02-02-2017 01:41
Het ideaal voor touringcars zou zijn dat we diesel blijven rijden maar als we een stad binnen rijden we beperkt electrisch kunnen rijden. Light hybride 30 km electisch met kleine baterij aan lage snelheid enkel in centrum van de stad en op snelweg het voordeel van krachtige, grote actieradius dieselmotoren. K ben der ook mee bezig om in ons bedrijf zoiets te introduceren maar het bestaat nog niet. Vraag is ook of al de steden met LEZ deze bussen dan ook onbeperkt gaan toelaten in t centrum.<br />

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*